
Jeden światłowód, wiele możliwości. Rozmawiamy z Dominikiem Skwirtniańskim - szefem sprzedaży i relacji z klientami w firmie Światłowód Inwestycje Sp. z o.o.
„Kurier Bytowski”: W ub.r. na zlecenie waszej firmy w wielu miejscach Bytowa pojawiły się ekipy kładące nowe światłowody. W tym roku znów się u nas pojawicie? Nim odpowie pan na to pytanie, proszę przybliżyć trochę waszą firmę, tj. Światłowód Inwestycje...
Dominik Skwirtniański: Jednym zdaniem - będąc w zasięgu sieci Światłowód Inwestycje, można skorzystać z internetu i telewizji, np. od Netii, Orange, Play, T-Mobile, UPC i wielu, wielu innych cenionych dostawców, a wybór należy do mieszkańca.
A teraz trochę bardziej szczegółowo. Światłowód Inwestycje Sp. z o.o. (w skrócie nazywamy naszą firmę S-I), to operator sieci światłowodowej działający w tzw. modelu hurtowym otwartym, czyli udostępniamy sieć innym operatorom detalicznym, którzy świadczą usługi dostępu do internetu i telewizji dla abonentów. Obecnie w zasięgu sieci mamy blisko 1,4 mln gospodarstw domowych w całej Polsce, a do 2025 r. będzie ich ok. 2,4 mln. Budżet inwestycyjny na budowę sieci na lata 2023-2025 to 2 mld zł. To w całości kapitał komercyjny, bez dofinansowania UE czy też wykorzystania pieniędzy publicznych.
Dodam jeszcze, że misja, jaką realizujemy, to upowszechnianie szybkiego internetu w Polsce i walka z wykluczeniem cyfrowym. Równolegle do realizacji naszej misji realizujemy nasze cele biznesowe oraz założony komercyjny biznesplan spółki.
W gminie Bytów wybudowaliśmy już światłowód dla ponad 4,7 tys. gospodarstw domowych, czyli dla ponad połowy gminy, np. ostatnio w marcu tego roku oddaliśmy do użytku sieć na 187 domach jednorodzinnych m.in. przy ulicach Konwaliowej, Gałczyńskiego, Fiołkowej i kilku innych. Możemy budować dalej - wszystko zależy tak naprawdę od potrzeb mieszkańców, tzn. czy będą korzystać z internetu na naszym światłowodzie. Oczywiście żeby zbudować sieć muszą być spełnione też inne warunki, jak choćby akceptowalne koszty inwestycji oraz uzgodnienia budowlane, ale to już inna historia.
Powiedział pan, że w Bytowie połowa gospodarstw domowych znajduje się w zasięgu waszej sieci. Ale nie każdy wie, że przebiega ona obok jego domu. Jak sprawdzić, czy mamy dostęp?
Podam instrukcję krok po kroku:
1. Wejść na stronę na www.s-i.pl/mapa-zasiegu/ i sprawdzić, czy adres jest w zasięgu światłowodu.
2. Skontaktować się z wybranym operatorem (spośród tych, którzy świadczą usługi pod danym adresem).
3. Wybrać najlepszą dla siebie usługę i zamówić instalację.
4. Udostępnić lokal w umówionym terminie technikowi, który wykona przyłącze do budynku i instalację wewnątrzlokalową (cienki kabelek zakończony gniazdkiem podobnym do elektrycznego).
5. Aktywować usługi (w niektórych przypadkach zrobi to technik).
6. Cieszyć się stabilnym, niezawodnym, szybkim internetem i telewizją.
A co ma zrobić ktoś, kto nie ma w tej chwili dostępu do waszej sieci, ale chciałby go mieć?
Jeśli na www.s-i.pl/mapa-zasiegu/ po wpisaniu adresu pojawi się komunikat „Tutaj niestety jeszcze nas nie ma”, trzeba koniecznie wypełnić formularz, klikając na żółty kafelek „Zgłoś nowy adres”. Nie obiecujemy, że dotrzemy w każde miejsce, ale każdy sygnał o zainteresowaniu naszą siecią jest bardzo cenny i wpływa na dalsze plany rozbudowy sieci.
No to porozmawiajmy o waszych planach dotyczących gminy Bytów.
Przede wszystkim chcemy dotrzeć do mieszkańców, którzy są w zasięgu sieci, z informacją, że mogą wybrać internet i telewizję np. od Netii, Orange, Play, T-Mobile czy UPC. Instalujemy coraz więcej usług, więc widać, że idziemy tutaj w dobrym kierunku. Rozważamy również dalsze inwestycje w budowę sieci w zależności od potrzeb mieszkańców i spełnienia innych warunków inwestycyjnych.
Bardzo ważne i dobre dla rozwoju gminy Bytów jest to, że burmistrz Jacek Czapiewski wraz z zespołem zabiegają o to, żeby mieszkańcy mogli w pełni korzystać z dobrodziejstw cyfryzacji. Widać, że świadomość, jak ważne jest przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu, jest w magistracie na wysokim poziomie.
Ale w części gminy są już inne sieci. Czy mieszkańcy potrzebują kolejnej?
Mieszkańcy zasługują na możliwość wyboru. Część wybierze usługi lokalnego operatora, którego zna i ma dobre doświadczenia, część zmieni po to, żeby sprawdzić inną ofertę w praktyce, a część skorzysta z usług swojego operatora komórkowego, bo uzna, że łącząc usługi w pakiet, uzyska lepsze warunki finansowe. To oczywiście tylko przykłady - każdy abonent podejmie najlepszą dla siebie decyzję na bazie własnych kryteriów. I jeszcze jedno: mając usługi na światłowodzie S-I, można po zakończeniu tzw. lojalki dowolnie zmienić operatora detalicznego, bazując na tym samym przyłączu do lokalu oraz na tym samym już zamontowanym gniazdku.
Reasumując, im większa konkurencja, im większa możliwość wyboru, tym lepsza jakość i ceny, czyli mieszkańcy na tym tylko skorzystają.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!