Reklama

Czy skrzyżowanie w Parchowie będzie przebudowane?

25/05/2020 17:17

- Od 20 lat nie możemy się doczekać najmniejszej przebudowy trasy wojewódzkiej w Parchowie. Od dwóch lat prosimy, a wręcz błagamy o sygnalizację świetlną. I nic. Cierpliwość się kończy. Niewykluczone, że nie będziemy czekać, aż stanie się nieszczęście i zorganizujemy protest na przejściu dla pieszych przy szkole - zapowiada Waldemar Sabisz, sołtys Parchowa.

Lata mijają, samochodów przez Parchowo przejeżdża kilkadziesiąt razy więcej niż 20 lat temu, a trasa wojewódzka jakby zatrzymała się w czasie. - W 2000 r. przygotowano w Gdańsku koncepcję przebudowy odcinka przez Parchowo. Miało być pięknie i bezpiecznie. Pieniądze na dokumentację wydano, ale wszystko zostało na papierze. Teraz okazuje się, że koncepcja się przeterminowała i nową ma zrobić gmina, na swój koszt - mówi Andrzej Dołębski, wójt Parchowa. Niedawno gdańska dyrekcja Zarządu Dróg Wojewódzkich odmówiła Urzędowi Gminy w Parchowie uzgodnienia projektu przebudowy skrzyżowań trasy wojewódzkiej z gminnymi ulicami. - Zamierzamy wystąpić o środki na przebudowę ulic Strażackiej, Szkolnej i Tartacznej do Funduszu Dróg Samorządowych. Aby aplikować o dofinansowanie, musimy mieć projekt. Dokumentację trzeba uzgodnić m.in. z ZDW. Dyrektor jednak odmówił, twierdząc, że skrzyżowania z drogą wojewódzką mają być inaczej przebudowane niż wynika z projektu. Powinny, nie tak jak teraz, dochodzić do trasy wyższej kategorii, tj. pod kątem prostym. Dyrektor ZDW, tłumacząc się obowiązującymi przepisami, zaproponował wykonanie nowej koncepcji. Trudno nam się z tym zgodzić, bo nie projektujemy od początku nowych ulic. Te skrzyżowania już tak funkcjonują. Podobne są również w samym Gdańsku. Tam jednak nikt nie wstrzymuje ich remontu czy przebudowy - mówi wójt Parchowa. Przekonuje, że realizacja zaleceń zarządcy drogi jest zbyt kosztowna dla gminy. - Zmiana przebiegu pasa drogowego w obrębie skrzyżowania wiązałaby się z koniecznością wykupienia prywatnych gruntów przylegających do drogi. W obecnej sytuacji jest to nie możliwe do wykonania - twierdzi A. Dołębski.

Włodarz wysłał pismo do dyrektora ZDW, próbując przekonać go do uzgodnienia przygotowanego przez gminę projektu. - Został wykonany zgodnie z koncepcją z 2000 r., teraz jednak ktoś twierdzi, że ten dokument jest zły i każe się nam zrobić nowy. Nie mogę zrozumieć, że ZDW kiedyś wydał pieniądze na opracowanie dokumentacji, przez 20 lat nic z niej nie zrealizował, a teraz nakazuje robić nowe opracowanie na własny koszt. Nie dość że naraża się nas na wydatek, to jeszcze blokuje w pozyskaniu środków na remont dróg gminnych - mówi A. Dołębski, zapowiadając, że złoży skargę do na działanie dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.

Włodarz Parchowa twierdzi, że sprawy by nie było, gdyby przez 20 lat trasę wojewódzką udało się przebudować. - Przez cały okres mojego urzędowania na fotelu wójta czyniłem zabiegi o remont chociaż kilometra drogi przez Parchowo. Wszystko pozostało bez reakcji. W efekcie ze strony mieszkańców padają oskarżenia, że wójt jest mało skuteczny i nie potrafi załatwić sprawy. Gdy chcemy coś zrobić chociaż na swoich drogach, rzuca nam się kłody pod nogi. Nie zdziwię się, jeśli mieszkańcy spełnią swoje wcześniejsze zapowiedzi i będą blokować drogę w Parchowie. Do tej pory odwodziłem ich od tego pomysłu, ale ile można czekać na remont drogi. Nie wiem, czy na terenie województwa jest jeszcze jedna miejscowość gminna, przez którą przebiega trasa wojewódzka i nic na niej nie zrobiono - mówi A. Dołębski.

Wstępnie szacuje się, że kompleksowa przebudowa kilometra trasy wojewódzkiej, nie tylko z wymianą nawierzchni asfaltowej, ale wykonaniem odwodnienia, przebudową skrzyżowań i chodników, to koszt ok. 5 mln zł. Ale nieoficjalnie wiadomo, że sprawa rozbija się o to, kto ma opracować i sfinansować projekt przebudowy. Wójt twierdzi, że ze strony gminy była dobra wola. - Po jednej z rozmów z Grzegorzem Stachowiakiem, dyrektorem ZDW w Gdańsku, w 2017 r. w budżecie gminy przeznaczyliśmy środki na współfinansowanie poprawy nawierzchni chodników i nawierzchni asfaltowej. Niestety, ZDW nie wywiązał się z obietnicy i swojej części środków na Parchowo nie wydał. Nie wiem, czy po raz kolejny uda mi się przekonać radnych do przeznaczenia części budżetu na drogę wojewódzką - mówi A. Dołębski, który w tym tygodniu wysłał pismo do marszałka województwa pomorskiego i radnych sejmiku, by uwzględnili w budżecie remont odcinka w Parchowie. - Jeżeli w budżecie na 2021 r. nie znajdą się na ten cel żadne środki, myślę, że nie uda mi się powstrzymać mieszkańców od zablokowania drogi - mówi wójt Parchowa.

Rozczarowanie mieszkańców pogłębia brak odpowiedzi ZDW w sprawie sygnalizacji świetlnej, która spowolniłaby prędkość samochodów przejeżdżających przez wieś. - Uczniowie szkoły w Parchowie korzystają z dwóch budynków po obu stronach drogi wojewódzkiej. Dzieci muszą przechodzić przez pasy drogą, na której panuje duży ruch. Usytuowanie przejścia też jest niebezpieczne, bo odcinek sprzyja rozpędzaniu się pojazdów. Aby ograniczyć prędkość, prosiliśmy zarządcę drogi o ustawienie na przejściu sygnalizacji najazdowej. Wysyłaliśmy pisma, zbieraliśmy podpisy. Od dwóch lat nic to nie daje. Niedawno po raz kolejny wysłaliśmy list do zarządcy, dołączając do niego opinię policji, że miejsce jest szczególnie niebezpieczne z potwierdzeniem kilku przypadków przekroczenia prędkości, czego skutkiem była utrata prawa jazdy przez kierowcę. Miejsce jest szczególnie newralgiczne, bo obok jest też wyjazd z remizy. Na tę chwilę nie mamy żadnej odpowiedzi. Ile można prosić o remont i zadbanie o bezpieczeństwo na zaledwie kilometrze drogi przez Parchowo - mówi sołtys Waldemar Sabisz.

Otrzymaliśmy stanowisko drogowców w tej sprawie. - Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku sukcesywnie remontuje drogę wojewódzką nr 228. Gmina Parchowo nigdy nie była pomijana przy realizacji remontów dróg wojewódzkich, a wręcz odwrotnie. Na terenie gminy wykonano ostatnimi laty więcej remontów niż na terenie innych gmin powiatu bytowskiego. Dla przypomnienia. W 2016 r. wyremontowaliśmy 3-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej od granicy powiatu do Parchowa, a w 2019 r. wykonaliśmy remont nawierzchni od granicy gminy w stronę Jamna. Zaplanowaliśmy również kontynuację zeszłorocznych prac w stronę Parchowa. Powstanie odcinek ok. 1,9 km, z przejściem przez Jamno. Po zakończeniu remontu w tym roku do Bytowa z Parchowa dojedziemy nową nawierzchnią na całym odcinku. Wcześniej w 2013 r. w samym Parchowie ZDW wykonało remont nawierzchni w technologii uszczelnienia i wzmocnienia nawierzchni emulsją i grysami na całej szerokości drogi - napisał w mailu Grzegorz Stachowiak, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.

Odniósł się też do środków zarezerwowanych trzy lata temu w budżecie Parchowa na przebudowę drogi wojewódzkiej przez stolicę gminy (wójt stwierdził, że nie zostały wykorzystane przez ZDW). - Zarząd przystąpił do realizacji zadania. W 2017 r. ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na zaprojektowanie i wybudowanie chodnika w systemie zaprojektuj i buduj. Niestety postępowanie zostało unieważnione z powodu braku ofert. Poprosiliśmy gminę o zabezpieczenie tych samych środków w kolejnym roku budżetowym - pisze G. Stachowiak i wymienia listę mniejszych przedsięwzięć, które zrealizowano na trasie 228: - Na wysokości „Caritas” i placu zabaw w Parchowie dwa lata temu zlikwidowaliśmy zastoiska wody, naprawiając fragment nawierzchni, budując rów chłonny ze studnią kanalizacji deszczowej. Wodę ze studni miała odprowadzić gmina, na co czekamy do dzisiaj. Wyremontowaliśmy zatokę autobusową w Jamnie wraz z chodnikiem, zmieniliśmy oznakowanie oraz przeprowadziliśmy wiele innych drobnych remontów. Rejon dróg w Bytowie niejednokrotnie współpracował z gminą w sprawach zajęcia pasa drogowego - czytamy w e-mailu G. Stachowiaka.

Dyrektor odnosi się też do braku uzgodnienia projektu ulic Strażackiej i Szkolnej zleconego przez gminę Parchowo. - Dyskusja na tematy techniczne nie powinna odbywać poprzez artykuły prasowe i odpowiedzi na nie. W sprawach technicznych sprawdza się praktyka rozmowy pomiędzy projektantem a zarządcą drogi. Niejednokrotnie ZDW szukało rozwiązań kompromisowych. Uważam jednak, że obowiązkiem zarządcy drogi jest na samym początku informowanie i dążenie do rozwiązań najlepszych technicznie i najbezpieczniejszych, ale przede wszystkim zgodnych z obowiązującym prawem. Zgodnie z ustawą o drogach publicznych (art. 25 ust. 2) koszt przebudowy skrzyżowania dróg różnej kategorii ponosi zarządca drogi, który wystąpił z inicjatywą przebudowy takiego skrzyżowania, a sama przebudowa winna pozostawać w zgodzie z przepisami techniczno-budowlanymi. Prawo budowlane przewiduje procedurę uzyskania odstępstwa od tych przepisów. Niezbędny jest wniosek inwestora i chęć dialogu - pisze G. Stachowiak. Dyrektor przyznaje, że przygotowana 20 lat temu koncepcja przebudowy trasy 228 przez Parchowo nie jest już aktualna. - W ciągu 20 lat było kilka nowelizacji przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych. Koncepcja w związku z tym nie jest aktualna. Może stanowić natomiast materiał pomocniczy dla projektanta, który powinien projektować zgodnie z obowiązującymi przepisami - przekonuje dyrektor ZDW.

Kiedy Parchowo może liczyć na gruntowny remont odcinka trasy wojewódzkiej przez stolicę gminy? - Zasadniczym problemem Parchowa jest brak kanalizacji deszczowej i odwodnienia drogowego. Nie można w związku z tym mówić o remoncie, a o przebudowie drogi wojewódzkiej. Obecnie szacunkowo koszt przebudowy drogi w terenie zabudowanym wynosi ok. 10 mln zł za kilometr. ZDW nie dysponuje takimi środkami na realizację zadania - pisze G. Stachowiak. Nie pozostawia też złudzeń co do sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych koło szkoły, o którą prosili mieszkańcy wsi. - Wniosków o budowę sygnalizacji świetlnych na sieci dróg wojewódzkich wpływa do ZDW kilkanaście rocznie w różnych lokalizacjach. Od lat Zarząd realizuje zgodną z prawem i sztuką inżynierską strategię polegającą na sprawdzeniu zasadności budowy skrzyżowania w miejscu wskazanym jako potencjalnie niebezpieczne. Wniosek o budowę sygnalizacji świetlnej trafił z ZDW do Urzędu Marszałkowskiego, czyli organu zarządzającego ruchem na drogach wojewódzkich. Na polecenie Urzędu ZDW zleciło wykonanie: „Analizy zasadności budowy sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych przez drogę nr 228 w Parchowie z analizą bezpieczeństwa ruchu”. Dokumentacja wykonana w kwietniu 2020 r. przez uprawnionych projektantów i niezależnych audytorów bezpieczeństwa ruchu drogowego wykazała brak zasadności budowy sygnalizacji we wskazanej lokalizacji - pisze G. Stachowiak.

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Reklama

Wideo kurierbytowski.com.pl




Reklama
Wróć do