Reklama

W gminie Tuchomie zniknęło 1059 mieszkańców

30/05/2021 15:20

Tegoroczna zbiórka deklaracji śmieciowych w gminie Tuchomie wykazała sporą różnicę między liczbą osób zameldowanych a tych, którzy przyznali się do wyrzucania odpadów. Z systemu zniknęło ponad 1 tys. mieszkańców. Samorząd zapowiada kontrole.

Do 10.02. mieszkańcy gminy Tuchomie mieli obowiązek złożenia deklaracji, na podstawie której urząd oblicza wysokość rachunku za śmieci. Dotychczas w sumie złożono 1211 deklaracji, z czego najwięcej, 1099, dotyczy nieruchomości zamieszkałych, 45 nieruchomości letniskowych, a 67 firm. Pojawił się jednak problem. Po podliczeniu okazało się, że oświadczenia dotyczą 3164 osób, tymczasem zgodnie z ewidencją ludności na terenie gminy Tuchomie zameldowanych jest 4223 mieszkańców. Urzędnicy zadają sobie pytanie, co stało się z pozostałymi 1059 osobami.

Już pierwsze kontrole wykazały, że deklaracje nie zawsze pokrywają się z rzeczywistą liczbą osób zamieszkujących nieruchomość. - W przypadku wątpliwości co do danych podanych w deklaracji wzywamy do udzielenia wyjaśnień. Najczęściej okazuje się, że ktoś nie wpisuje członka rodziny, który pracuje w delegacji i przyjeżdża np. tylko na weekend. To jednak nie może być podstawą do zmniejszania liczby mieszkańców gospodarstwa domowego, bo taka osoba też generuje różnego rodzaju odpady. Zdarzały się też przypadki, że ktoś wcale nie złożył deklaracji. Wtedy wydajemy decyzje administracyjną i nakładamy opłatę zgodną z ewidencją liczby mieszkańców - mówi Jerzy Lewi Kiedrowski, wójt Tuchomia. Zjawisko niepokoi władze gminy tym bardziej że dotyczy prawie 25% mieszkańców. - Nawet licząc średnie opłaty w okolicach 10 zł od osoby, to wychodzi ok. 120 tys. zł, które co roku nie wpływają do naszego systemu. Podpisaliśmy umowę z Zakładem Zagospodarowania Odpadów w Sierznie na 2,5 roku, dlatego nie chciałbym w tym czasie wprowadzać zmian w opłatach. Jednak później, jeżeli nie uda się tego wyprostować, to będę proponował inne, bardziej sprawiedliwe systemy, np. naliczanie opłat za śmieci od ilości zużytej wody - mówi J. Lewi Kiedrowski.

Apel do mieszkańców o składanie korekt deklaracji śmieciowych ukazał się na stronie Urzędu Gminy. - W pojedynczych przypadkach zareagowano, dlatego cieszymy się, że jest jakiś odzew - mówi J. Lewi Kiedrowski. Przypomnijmy, że wszelkie zmiany, które są podstawą do ustalenia wysokości rachunku za śmieci, właściciel nieruchomości jest zobowiązany złożyć w nowej deklaracji w terminie do 10 dnia każdego następnego miesiąca.

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Reklama

Wideo kurierbytowski.com.pl




Reklama
Wróć do