
Wyniki najnowszego pomiaru ruchu na drogach wojewódzkich przecinających Bytów nie zaskakują. Jest na nich coraz tłoczniej. Niespodzianki nie ma na najbardziej zatłoczonej ulicy w mieście, tj. ul. Sikorskiego, którą dziennie przejeżdża ok. 20 tys. pojazdów.
By przekonać się o narastającym tłoku, wystarczy wyjechać na bytowskie ulice w godzinach porannego i popołudniowego szczytu. Stoimy w nich coraz dłużej. Potwierdzają to też badania drogowców, którzy co kilka lat liczą pojazdy na głównych przejazdach przez miasto. Niedawno do pracowników Zarządu Dróg Wojewódzkich dotarły wyniki ostatnich pomiarów. Jednym z miejsc, gdzie mierzono natężenie ruchu, była ul. Sikorskiego. Na wysokości przejścia dla pieszych koło parkingu Netto w ciągu doby przejechało nią dokładnie 20 020 pojazdów! W tym samym dniu na wylocie z Bytowa w kierunku Unichowa zanotowano 6648 samochodów. 7761 aut urządzenia zarejestrowały na wyjeździe w kierunku Chojnic. W tym samym czasie drogą wojewódzką 228, czyli ul. Gdańska w stronę Parchowa, przejechało 9432 samochodów. - Pomiar wykonano w 2020 r., na początku pandemii, dlatego odczyt mógł być jeszcze zaniżony. Jednak i tak liczba samochodów codziennie przejeżdżających przez Bytów sprawia, że mimo naszych działań usprawniających przejazd przez miasto kierowcy muszą liczyć się z korkami. Bez zbudowania obwodnicy lub dróg alternatywnych korki w Bytowie nie znikną - mówi Roman Jankowski, kierownik bytowskiego rejonu Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Poprzednie badanie natężenia ruchu na drogach wojewódzkich biegnących przez Bytów wykonano 5 lat wcześniej. W 2015 r. na drodze 212 w kierunku Unichowa naliczono 5532 pojazdy (w 2010 r. było ich 4,9 tys.). Sześć lat temu z Bytowa w kierunku Chojnic dziennie wyjeżdżało 8327 samochodów (w 2010 r. było ich 6300). W tym samym czasie ul. Gdańską w kierunku Parchowa jednego dnia poruszało się 8800 pojazdów (w 2010 r. było ich zaledwie 1489). Nie mierzono wtedy natężenia ruchu na ul. Sikorskiego.
Tymczasem na szybką zmianę się nie zanosi. Powodem są finanse. Bytowa po prostu nie stać na większą drogową inwestycję. Gdzie indziej prowadzi je głównie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Tak było w przypadku Kościerzyny, Słupska, a teraz Lęborka. Co prawda gmina Bytów otrzymała obietnicę wsparcia z Polskiego Ładu na budowę trasy omijającej ul. Sikorskiego, tzn. z nowego ronda na ul. Lęborskiej do ul. Brzozowej i nią do ul. Prostej, jednak na razie to tylko pierwszy odcinek. Będzie dobrze, jeżeli całą trasę uda się wybudować do 2025-2026 r.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!