Reklama

Z myślą o obwodnicy i nowym dworcu

19/02/2016 15:15

Coraz mniej niewiadomych w sprawie węzła transportowego na dworcu w Bytowie i południowej obwodnicy krajówki. Być może jeszcze w tym roku Rada Miejska w Bytowie przyjmie plan miejscowy, który zarezerwuje nieco więcej gruntów na jej budowę.
Na najbliższej sesji Rady Miejskiej 24.02. jej członkowie będą głosowali nad uchwałą o sporządzeniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Południowa obwodnica Bytowa. Ten zasięgiem obejmie głównie tereny kolejowe. - Kolejny raz podchodzimy do tej uchwały. Dokument inicjujący przystąpienie do sporządzenia planu miejscowego dla południowej obwodnicy Bytowa został przyjęty już we wrześniu 2013 r. Musieliśmy to zrobić wcześniej, bo opracowanie planu to duże przedsięwzięcie nie tylko pod względem przestrzennym, ale i funkcjonalnym. Wiąże się z uzgodnieniami z PKP i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Aby przystąpić do rozmów musieliśmy przedstawić im, co zamierzamy zrobić, dlatego po przystąpieniu do planu zleciliśmy opracowanie wstępnej koncepcji - mówi architekt miejski, Leszek Neubauer. Projekt umożliwił przystąpienie do wstępnych uzgodnień, które trwały przez ostatnie miesiące. Ale nie rozwiązał wszystkich problemów. - Okazało się, że trzeba podjąć kolejną uchwałę, bo po rozmowach z GDDKiA i PKP nie uda nam się zmieścić z całą infrastrukturą na terenie objętym pierwszą uchwałą - wyjaśnia L. Neubauer. Chodzi o grunty na wschód od wiaduktu, nieopodal ul. Kąpielowej. - Projektując nowy odcinek drogi krajowej musimy wyznaczyć korytarz szerokości 30 m. Niezbędny dla inwestycji teren udało nam się nieco ograniczyć, bo z PKP ustaliliśmy też, w jakiej odległości od torowiska możemy wyznaczyć granice pasa drogowego. W ustawie jest mowa o 20 m, jednak uzgodniliśmy przybliżenie go do torowiska na odległość 4,5 m - mówi L. Neubauer.
Oprócz terenów pod łącznik drogi krajowej nr 20 nowy plan miejscowy obejmuje obszar dworca. Tam w ramach Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego planuje się multimodalny węzeł transportowy. - Naszą intencją jest uszczuplenie gruntów kolejowych i pozostawienie tylko tyle, ile jest konieczne do zapewnienia przewozów osobowych i towarowych. Dla nas ten teren jest bardzo cenny pod inne funkcje. W tym m.in. na potrzeby węzła, który skupi wszystkie środki transportu, czyli kolejowy, autobusowy oraz samochodowy i rowerowy, bo tam mają się schodzić również wszystkie ścieżki rowerowe miejskie i pozamiejskie - tłumaczy architekt.
Konsultacje z PKP wciąż trwają. - Chodzi głównie o tzw. obszar stacyjny. Określamy, które torowiska muszą pozostać, bo są niezbędne do obsługi transportu kolejowego, a które możemy zlikwidować. To jedyna niewiadoma. Małymi krokami jednak zbliżamy się do porozumienia z PKP - mówi L. Neubauer.
Po podjęcie uchwały ruszy procedura przyjęcia planu miejscowego. Potem instytucje i zainteresowane strony prześlą swoje wnioski. Burmistrz zdecyduje, które z nich zostaną przyjęte. - Mamy cichą nadzieję, że procedowanie planu miejscowego uda się zakończyć jeszcze w tym roku mówi L. Neubauer.
Dzięki wcześniej podjętym konsultacjom gotowe są już zręby planu. Obwodnica wyprowadzająca ruch z ul. Wolności będzie jednojezdniowa, z lewoskrętami i wysepkami kanalizującymi ruch. - Na Wzgórzu Mądrzechowskim zaplanowano włączenie w nowy przebieg, a na ul. Miasteckiej korektę krajówki. Między tymi punktami będzie tylko jeden zjazd z obwodnicy. Nazywamy go zjazdem śródmiejskim. Powstanie przy wiadukcie z wykorzystaniem ul. Kąpielowej - mówi L. Neubauer o wstępnych założeniach planu miejscowego. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy dokumentacja doczeka się realizacji. - Plan powstaje, aby zabezpieczyć teren pod przyszłą drogę. Na razie trudno powiedzieć, kiedy ruszy budowa. Obwodnica będzie miała zaledwie 1,5 km, jednak wiąże się z postawieniem wiaduktu, co znacznie podnosi koszty - mówi L. Neubauer.
Większe szanse na szybszą realizację ma węzeł transportowy, który został zapisany jako jeden z 9 zadań MOF-u. - W sąsiedztwie terenów dworcowych ma powstać parking strategiczny z nowym dojazdem. Zaplanowano też składowiska i magazyny. Chcemy też zmienić wizerunek terenów przyległych do zabytkowego mostu kolejowego. Planowany jest tam ciąg spacerowy ze ścieżką rowerową oraz obszar przeznaczony pod usługi - mówi L. Neubauer. Ostateczny kształt planu miejscowego dla tego terenu poznamy najwcześniej za kilka miesięcy.

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Reklama

Wideo kurierbytowski.com.pl




Reklama
Wróć do