Reklama

Stopy procentowe w dół, czyli nowe możliwości na rynku pierwotnym w Trójmieście

30/05/2025 13:50

Decyzja Rady Polityki Pieniężnej z maja o obniżce stóp procentowych to dobra wiadomość dla wszystkich, którzy planują zakup mieszkania w Gdańsku, Gdyni czy Sopocie. Niższe stopy procentowe oznaczają tańszy kredyt, niższe raty i wyższą zdolność kredytową. Sprawdzamy, jakie mieszkania i w jakich cenach dostępne są w Trójmieście.

Ostatnia korekta o 0,50 punktu procentowego obniżyła koszty pożyczek. Kredyt w wysokości 350 000 zł zaciągnięty na 25 lat oznacza dziś ratę w kwocie 2 485 zł zamiast 2 598 zł (czyli o 113 zł mniej), a 550 000 zł na 35 lat to rata 3 533 zł zamiast 3 728 zł (o 195 zł mniej). W efekcie zdolność kredytowa rośnie, a deweloperzy dostrzegają wzrost popytu – szczególnie w segmencie najmniejszych i średnich mieszkań. Przy określaniu dostępnego budżetu na zakup nieruchomości przyjęto, że singiel zarabia 6 tys. zł netto, para – 8 tys. zł, a rodzina z dzieckiem – 10 tys. zł. W każdym przypadku doliczono 20% wkładu własnego do zdolności kredytowej.

Co singiel kupi w Trójmieście

W porównaniu do marca 2025 r. oferta mieszkań w Trójmieście do 500 tys. zł zwiększyła się aż o 1/3 – do 1 268 lokali. Wśród nich jest 552 kawalerek, 655 mieszkań dwupokojowych i 58 trzypokojowych. To dobra wiadomość zwłaszcza dla osób szukających kompaktowego M, choć nie tylko. Ceny na rynku pierwotnym w Trójmieście mocno się różnią – w Sopocie to niemal 23 000 zł/m², w Gdańsku około 17 100 zł, a w Gdyni 14 400 zł. Przy takim limicie cenowym, budżet rzędu 500 tys. zł w Gdańsku i Sopocie wystarcza najczęściej na kawalerkę lub niewielkie mieszkanie dwupokojowe, natomiast w Gdyni możliwy jest zakup lokalu o większym metrażu.

Ciekawsze propozycje dla par

Jeszcze lepiej przedstawiają się możliwości bezdzietnych par w kwocie do 654 tys. zł (przy zarobkach 8 tys. netto). W kwietniu liczba ofert w Trójmieście wzrosła o 11 proc., do 3 030 mieszkań. Dysponując takim budżetem, można celować w 2-pokojowe mieszkania zarówno w Gdańsku, jak i Gdyni. Dla rodzin lub osób potrzebujących więcej przestrzeni dostępne są też 3-pokojowe lokale. Jeszcze korzystniejszą ofertę pod względem metrażu i ceny oferuje Rumia.

Bogatsza oferta dla rodzin

Obniżki stóp poprawiły także sytuację rodzin z dzieckiem (tzw. 2+1) – dziś mogą wybierać spośród większej liczby mieszkań w swoim zasięgu cenowym. Przy aktualnych średnich możliwościach do 754,8 tys. zł (przy zarobkach w kwocie 10 tys. netto) liczba dostępnych mieszkań w Trójmieście wzrosła o 5 proc., do 4 054 ofert. Z tej puli 1 763 to lokale dwupokojowe, 1 074 trzypokojowe. Jest także 100 czteropokojowych lub większych – często ulokowanych w oddalonych od centrum dzielnicach, takich jak Gdańsk Kokoszki czy Gdynia Chylonia.

Co dalej z rynkiem pierwotnym w Trójmieście

W Trójmieście panują dziś nieco lepsze warunki dla singli, par i młodych rodzin szykujących się do zakupu mieszkania. Raty kredytowe spadają, deweloperzy szukają nowych nabywców i zwiększają pulę dostępnych mieszkań, a poziom cen pozwala dziś na zakup od komfortowej kawalerki po kompaktowe 3- i 4-pokojowe lokale w dzielnicach poza centrum.

Jeżeli RPP utrzyma trend obniżkowy, kolejne korekty stóp procentowych jeszcze bardziej odciążą budżety kredytobiorców. Ale to nie wszystko. – W dalszym ciągu czas gra na korzyść przeciętnych kredytobiorców. W kwietniu deweloperzy wprowadzili na rynek dużą pulę mieszkań w segmencie popularnym, czyli „na kieszeń” kredytobiorców. Dzięki temu mogli oni przebierać w większej liczbie ofert – mówi Marek Wielgo, ekspert portalu RynekPierwotny.pl. W takiej sytuacji znacznie łatwiej o udane negocjacje.

 

PRZYGOTOWANIE MATERIAŁU: rynekpierwotny.pl

 

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo kurierbytowski.com.pl




Reklama
Wróć do