
O tym, co na rynku pracy może spowodować obecna epidemia, rozmawiamy z Januszem Wiczkowskim, dyrektorem Powiatowego Urzędu Pracy w Bytowie.
„Kurier Bytowski”: Czy w ostatnich tygodniach wzrosło bezrobocie w powiecie bytowskim?
Janusz Wiczkowski: Ostatnie wydarzenia związane ze stanem epidemicznym są bardzo niepokojące. Na pewno będą miały negatywny wpływ na rynek pracy w dłuższej perspektywie. Obecnie nie zauważa się bardzo znaczących przyrostów rejestracji osób bezrobotnych. W porównywalnym okresie roku ubiegłego, tj. 1.04-10.04.2019 r., zarejestrowało się 146 osób, podczas gdy w roku 2020 - 175 osób. Jednak na niekorzystny obraz sytuacji wpływa liczba tych, którzy w tym samym czasie zostali wyłączeni z ewidencji. Wartości te wynoszą odpowiednio 228 oraz 46 osób. Reasumując, należy odnotować, że rok temu w omawianym okresie spadła nam liczba bezrobotnych o 82, natomiast w tym roku wzrosła o 129. W prosty sposób uwidacznia nam to stan uśpienia gospodarki i oczekiwanie na dalszy rozwój sytuacji.
Ile firm zgłosiło zamiar zwolnienia swoich pracowników? Jaka jest skala tego zjawiska?
Na szczęście na chwilę obecną nie mamy zgłoszeń od pracodawców zamierzających dokonać zwolnień grupowych. Mamy informacje o planowanych pojedynczych zwolnieniach, ale głównie od pracowników, którzy pytają o procedury rejestracji. Bardzo dużo osób dzwoni do nas z pytaniami o wsparcie. Staramy się na bieżąco reagować i odpowiadać w miarę posiadanej wiedzy i możliwości. Obecnie mam do dyspozycji 50% załogi i trudno utrzymać najwyższe standardy obsługi klientów. W tym miejscu chciałbym przeprosić tych wszystkich, którym trudno się do nas dodzwonić oraz za utrudnienia przy obsłudze bezpośredniej. Nie chcemy zamykać całkowicie urzędu, jednak priorytetem jest dla mnie bezpieczeństwo zdrowotne zarówno naszych klientów, jak i pracowników.
Z czym zatem musimy się liczyć, odwiedzając PUP?
Po pojawieniu się w Polsce pierwszych przypadków zakażenia koronawirusem opracowaliśmy nowe zasady funkcjonowania urzędu, które są aktualizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami i dostępne na naszej stronie internetowej. Priorytetem jest bezpieczeństwo oraz możliwość realizacji kluczowych zadań Powiatowego Urzędu Pracy, czyli rejestracji osób bezrobotnych i możliwości uzyskania zasiłku oraz utrzymanie istniejących miejsc pracy poprzez realizację nowych instrumentów zawartych w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Chciałbym podkreślić, że wszystkie dotychczas zawarte przez PUP umowy i porozumienia będą realizowane na bieżąco. Również rozstrzygnięcia konkursowe, do których nie podpisaliśmy jeszcze umów, są ważne, a środki zapewnione na ich realizację. Jednak od 31.03.2020 r. wstrzymaliśmy do odwołania nabory wniosków na pozostałe instrumenty.
A czy zmienił się wasz zakres działań?
Jeżeli chodzi o kompetencje, to w dalszym ciągu obowiązuje nas ustawa o promocji zatrudnienia i wszelkie wynikające z niej zadania. Tu nic się nie zmieniło. Jednak zapisy w tzw. tarczy antykryzysowej umiejscowiły PUP-y na pierwszej linii w walce ze skutkami epidemii. Realizujemy lub będziemy realizować 4 owe instrumenty. Nabór na pierwszy z nich uruchomiliśmy 1.04. To tzw. pożyczki dla mikroprzedsiębiorców. Do 9.04. wpłynęło 317 wniosków. Z tego pozytywnie rozpatrzyliśmy 309 oraz przelaliśmy na konta 215 przedsiębiorcom łącznie 1 075 000 zł. Dzisiaj ogłaszam nabór na drugi instrument, tj. dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne, w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19. Instrument skierowany do mikro, małych i średnich przedsiębiorców. Kolejne instrumenty uruchomimy w najbliższych dniach.
Przy okazji chciałbym zaapelować do wszystkich naszych klientów, aby wszystkie sprawy załatwiali elektronicznie. To możliwe poprzez specjalnie uruchomione bezpośrednie ścieżki składania wniosków i rejestracji. Każdy inny dokument można złożyć poprzez stronę E-PUAP. Założenie potrzebnego do tego profilu zaufanego jest niezwykle proste. Szczegóły można znaleźć na stronie PUP w Bytowie (www.bytow.praca.gov.pl).
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!