
W tym roku ma się zakończyć przebudowa dworca kolejowego w Bytowie. Tymczasem ciągle nie wiadomo, kiedy PKP zmodernizuje linie 211 odcinek Lipusz - Kościerzyna i nr 212 odcinek Lipusz - Bytów.
Na sesji 28.04. Rada Miejska przyjęła specjalne stanowisko w tej sprawie, które ma trafić do wojewody, marszałka zarządu województwa, premiera oraz ministra infrastruktury. W stanowisku czytamy: „Rada Miejska w Bytowie postuluje o wprowadzenie kompleksowej realizacji zadania pod nazwą Rewitalizacja linii kolejowych nr 211 odcinek Lipusz - Kościerzyna i nr 212 odcinek Lipusz - Bytów na listę podstawową Krajowego Programu Kolejowego. W połowie bieżącego roku według zapewnień PKP PLK mają się zakończyć przygotowawcze prace projektowe, realizowane ze środków unijnych, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Konstruując plany strategiczne na nową perspektywę finansową 2021-2027 uważamy, że realizację tego zadania wpisującego się w pełni w obowiązującą obecnie Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w szczególności w jej II cel szczegółowy pn. »Rozwój społecznie wrażliwy i terytorialnie zrównoważony«, należy umieścić wśród przedsięwzięć priorytetowych w województwie pomorskim. Źródłem finansowania mogą być środki unijne rezerwowane dla realizacji Programów Operacyjnych bądź środki zarezerwowane w Krajowym Planie Odbudowy. Biorąc pod uwagę, że będą to sumarycznie dużo większe kwoty na infrastrukturę kolejową niż w poprzednich perspektywach, stoimy na stanowisku, że decyzja o rozpoczęciu wspomnianego zadania powinna być podjęta teraz, a nie odkładana na nieokreślony czas przyszły. Bytów jako jedyne miasto powiatowe województwa pomorskiego niemające połączeń kolejowych ani ze stolicą województwa, ani z siecią krajową, jest ujęty w wielu dokumentach strategicznych w obszarze zagrożonym utratą funkcji społeczno-gospodarczych, które to w dużej mierze jest wynikiem wykluczenia komunikacyjnego. O potrzebie szczególnej interwencji w tym obszarze mówi, przyjęta przez Radę Ministrów, Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego. Bytów pomimo słabej dostępności transportowej jest miejscem dynamicznego rozwoju przedsiębiorstw, których produkty w zdecydowanej mierze są eksportowane. Niezwykła aktywność rodzimego kapitału sprawiła, że staliśmy się ośrodkiem wzrostu gospodarczego w subregionie słupskim. W swoich strategicznych działaniach czynimy wszystko, aby ten dobry trend utrzymać. Zdajemy sobie sprawę z zagrożeń, jakie widnieją nad miastami średnimi zagrożonymi utratą funkcji społeczno-gospodarczych. Jednakże biorąc pod uwagę deklaracje rządzących o pomocy tym obszarom, wierzymy, że zostaną podjęte decyzje oddalające wykluczenie komunikacyjne subregionu słupskiego. Jednocześnie wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym i realizując w pełni strategię rozwoju gminy Bytów, jak i strategię województwa przystąpiliśmy do zadania usprawniającego miejski system transportowy. Dokonujemy rewitalizacji dotychczasowego Dworca PKP wraz z budową zaplecza i uruchomieniem komunikacji miejskiej. Dla pełnej komplementarności tego przedsięwzięcia potrzebne jest uruchomienie przewozów kolejowych na linii 212. Mając na uwadze powyższe, oczekujemy na spełnienie naszego postulatu”.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!