Reklama

W Bytowie ruszył system wypożyczania elektrycznych hulajnóg

21/04/2023 12:04

W Bytowie ruszył system wypożyczania elektrycznych hulajnóg firmy TIER. Pojazdy są dostępne nie tylko w mieście. Można je wypożyczyć m.in. w Udorpiu. Do ich uruchomienia i rozliczenia opłaty potrzebna jest specjalna aplikacja na komórkę.

Zgodnie z zapowiedziami władz miejskich z ub.r. w Bytowie rusza wypożyczanie e-hulajnóg. Ich właścicielem jest firma Tier, która takie systemy prowadzi również w innych europejskich miastach. - Mam nadzieję, że hulajnogi jako ekologiczny środek mobilności wzmocnią nasze działania ochrony powietrza w Bytowie - mówi wiceburmistrz Mateusz Oszmaniec.

Pojazdy są napędzane elektrycznie. W odróżnieniu od miejskiej komunikacji autobusowej za ich używanie trzeba zapłacić. Aby pojechać, należy pobrać specjalną aplikację Tier, zarejestrować się i przypisać swoją metodę płatności. Potem, wykorzystując wspomnianą aplikację, wystarczy odnaleźć e-hulajnogę na mapie lub na ulicy, odblokować ją, skanując umieszczony na niej kod QR. Aby zakończyć jazdę, należy znaleźć bezpieczne miejsce do zaparkowania, opuścić podpórkę, otworzyć aplikację i dotkną przycisk „Zakończ przejazd”. Minuta jazdy e-hulajnogą Tier kosztuje 79 gr, natomiast opłata za odblokowanie hulajnogi wynosi 3,50 zł. Na osoby, które już posiadają konto w aplikacji, czeka pakiet 30 dni darmowych odblokowań za 34,99 zł. Jak się dowiedzieliśmy w ratuszu, na terenie gminy Bytów przewiduje się strefy, w których nie będzie można pozostawiać pojazdu, gdzie się chce, ale jedynie w wyznaczonych miejscach. Tak ma być m.in. w centrum miasta.

Czy nowy system się przyjmie? Bytowicy już od lat używają swoich e-hulajnóg, ale moda ta nie jest zbyt popularna. Być może jednak możliwość skorzystania z pojazdu, tak że pozostawiamy go niemal gdzie chcemy, skłoni do korzystania z takiego środka komunikacji. Jednocześnie trzeba mieć świadomość, że entuzjazm, jaki na początku towarzyszył wprowadzaniu miejskich systemów e-hulajnóg, już trochę przygasł. Przypominamy, co w ub.r. powiedział nam badacz miast prof. Mariusz Czepczyński z zakładu gospodarki przestrzennej Uniwersytetu Gdańskiego: Jak pokazały badania z kilku europejskich miast, taki transport wcale nie wpłynął na ograniczenie ruchu samochodami. Okazało się, że z hulajnóg korzystają głównie piesi. Poza tym zajmują miejsce na chodnikach. W wielu miejscach latem trudno przejść, bo tarasują chodniki. Dochodzi też bezpieczeństwo pieszych, bo z tym bywa różnie, choć ta uwaga dotyczy wszystkich jadących po chodnikach. Jednym słowem bilans zysków i strat z wprowadzenia wynajmowanych hulajnóg jest ujemny.

Jak będzie w Bytowie, przekonamy się w najbliższych tygodniach. Wszystko będzie zależało od kultury używania e-hulajnóg. - Na przykład z naszych informacji wynika, że w Tczewie jest ona bardzo wysoka i tam wszystko działa dobrze. To oczywiście eksperyment, będziemy go modyfikować na bieżąco, np. prędkość maksymalną w śródmieściu będzie można jeszcze ograniczyć. Liczymy, że podniesie się komfort komunikacyjny bytowiaków - mówi M. Oszmaniec.

ZASADY PORUSZANIA SIĘ HULAJNOGĄ

Według obowiązujących przepisów do jazdy na hulajnodze elektrycznej służy przede wszystkim droga rowerowa lub pas ruchu dla rowerów. Jeśli ich nie ma, dozwolone jest przemieszczanie się ulicą, o ile obowiązuje na danej przestrzeni ograniczenie prędkości do 30 km/h. Ponadto maksymalna prędkość, z jaką można się przemieszczać, to 20 km/h. Użytkownik e-hulajnogi może poruszać się chodnikiem, gdy w danym miejscu nie ma ścieżki rowerowej, a limit prędkości na jezdni wynosi ponad 30 km/h. Należy pamiętać jednak, że użytkownik e-hulajnogi poruszający się po chodniku ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszym i nie utrudniać im ruchu, a także powinien przemieszczać się z prędkością zbliżoną pieszym.

 

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Reklama

Wideo kurierbytowski.com.pl




Reklama
Wróć do