
Rak piersi, zwłaszcza wcześnie wykryty, nie musi być wyrokiem. Przekonuje o tym bytowska brafitterka Jolanta Szafranek.
- Należę do Stowarzyszenia Polskiego Brafittingu, które bierze udział w październikowej akcji nakłaniającej do samobadania piersi - mówi bytowianka Jolanta Szafranek. Przystąpiła do niej nie tylko jako brafitterka, czyli specjalistka od dobierania biustonoszu. Sama kilka lat temu dzięki samobadaniu i szybkiej reakcji „nie dała się” rakowi. Teraz przypomina innym bytowiakom, jak ważna jest profilaktyka antynowotworowa. Akcja Bądź szybsza - wyCYCkaj raka zachęca do tego, by przynajmniej raz w roku zrobić usg piersi, a regularnie raz w miesiącu przeprowadzać samobadanie. Rak piersi to najczęściej występujący na świecie nowotwór u kobiet, zmaga się z nim 25% pań. Co roku wykrywa się go u 17 mln kobiet, a umieralność sięga 500 tys. osób rocznie (w Polsce 5 tys.). W kraju w ciągu ostatnich kilku lat zachorowalność na raka piersi wzrosła o ok. 4-5%. - Zależy mi, żeby kobietom zapaliła się w głowie lampka, żeby zaczęły się badać. Wczesne wykrycie guzków daje dużą szansę na całkowite wyleczenie. Noszę koszulkę z napisem „Bądź szybsza - wyCYCkaj raka”, rozdaję ulotki z instrukcjami, jak się badać na leżąco i pod prysznicem, zakładki, reklamówki, zaaranżowałam również sklepową witrynę zachęcającą do badań - mówi J. Szafranek, która w Bytowie prowadzi sklep z bielizną i obuwiem.
Materiały promocyjne kupuje za własne pieniądze. - Najważniejsze, żeby panie zrozumiały, jak ważne jest dbanie o swoje zdrowie. Dzięki samodzielnemu badaniu możemy szybko zareagować, gdy wyczujemy guzek, pójść na mammografię, usg. Po rozmowach z klientkami wiem, że wiele z nich nie bada swoich piersi, ale już widzę też pierwsze efekty akcji. Niektóre panie przyznają, że zaczęły to robić - mówi J. Szafranek. Podkreśla, że ważny jest również dobór odpowiedniego biustonosza. - Wbijające się w ciało fiszbiny mogą tworzyć ogniska zapalne, blokować przepływ chłonki - alarmuje. Bytowianka nagrała też filmik na Facebooku, w którym przekonuje, tak jak inne uczestniczki akcji, wśród nich również znani artyści, że badanie trwa krócej niż zwykłe codzienne czynności, jak np. przeglądanie internetu, picie kawy czy zmywanie naczyń. Drugim celem akcji jest zbiórka pieniędzy online na wsparcie działań fundacji, walczących z rakiem piersi.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!